Du er sikret professionel rådgivning

Brickstone-stiftere vinder anerkendt Fintech-konkurrence!

Brickstone er utrolig stolte over at have vundet konkurrencen med 100 deltagere og 100.000 som førstepræmie. Læs her, hvordan vi bar os ad med at få den bedste idé og gå hele vejen.

 

Tilbage i starten af februar var Brickstone repræsenteret ved Futurefinance.io Hackathon, der blev afholdt i samarbejde med Spar Nord, Copenhagen Fintech, Seed Capital, Trifork, BEC, Totalkredit og GOTO: Copenhagen.

Det er en konkurrence i forretnings-, koncept- og produktudvikling, inden for Fintech, med 100 deltagere, hvor der var en førstepræmie på 100.000kr. Angiveligt Danmarks største konkurrence af sin slags. Der var deltagere fra hele verden med flere Fintech-iværksættere, folk fra Salesforce, andre banker, softwareudviklere, forretningsudviklere – og så nogle forretnings- og salgstosser som os i Brickstone.

Når man tænker på, at vores konkurrenter var hamrende skarpe, samt at vores kendskab til Fintech var relativt begrænset på forhånd, så må vores sejr siges at være lidt af en overraskelse. Derfor anså vi ikke os selv som en del af favoritfeltet – vi så snarere konkurrencen som en spændende oplevelse, hvor vi fik en chance for at møde en masse seje mennesker.

Til de nysgerrige der gerne vil læse videre, vil jeg gennemgå processen og tankerne bag det hele for at vise, hvordan vi kom frem til sejren i en så stor og anerkendt konkurrence.

 

Idéudvikling

Det hele startede med, at vi mødtes fredag aften, hvor konkurrencens tema blev offentliggjort. Temaet var ”En personlig bank i en digital verden”, som der var nogle andre der allerede vidste på forhånd – så vi var bagud fra start. Vores gruppe havde dog selv gjort en masse tanker hjemmefra, sådan at vi havde nogle grovdefinerede koncepter afhængigt af, hvad temaet blev. Men hvordan greb vi det an herfra?

Først og fremmest sørgede vi for at blive enige om, hvad vores overordnede idé skulle være, som vi skulle arbejde med hele weekenden. Vores idé var at tage en taleenhed som Amazon Alexa eller Google Home, hvorefter den skulle forbindes til bankens API. Dette gør, at du kan kontrollere din bank via talebesked og kan slippe for at logge ind på netbank (udfordring for flere ældre), man slipper for at ringe til kundeservice (vi fandt ud af, at halvanden måned efter ville Spar Nord indføre et gebyr på 50kr for at ringe og få oplyst sin saldo – det ved vi alle hvordan gik) samt, at man slipper for at tage ned i den lokale bank for oplysning. Det vi gerne ville opnå var følgende:

  • Forenkling af processen for interaktion med banken set fra kundens side.
  • Gøre det talestyret så du kan stå i din stue og spørge til din konto, saldo, overføre penge etc. og dermed slipper for andre devices.
  • Give banken en service der gav muligheder i den digitale verden.
  • Give dem et forspring ift. andre banker med denne service.
  • Spare omkostninger i filialer hvor det er tungt med fysiske besøg ved, at folk selv klarer deres forretning.
  • Give mulighed for at skære i omkostningerne til kundeservice, da meget kan automatiseres.

Vi var så heldige, at vores idé fik flest stemmer, så vi kom sikkert igennem nåleøjet med vores idé. Samtidig gjorde det, at der mange andre, der gerne ville være en del af projektet. På grund af min erfaring fra tidligere (vandt Startup Weekend Aarhus i November 2012) vidste jeg, at det handler om at have de bedste folk med på holdet – specielt udviklere og designere for at sikre, at vi kunne nå en solid prototype på de ca. 44 timer, som vi havde til rådighed.

 

Der var mange udvekslinger af idéer til konkurrencen. Ved den indledende idégenerering blev jeg udvalgt som leder af en gruppe, som det ses på billedet.

 

Vi havde adskillige, der gerne ville være på hold med os, men vi udvalgte fem, vi gerne ville arbejde sammen med. Med de nøje udvalgte personer på holdet med hver deres kompetencer, følte vi, at vi stod afsindigt skarpt og var klar til at komme i gang.

Efter at teamet var sammensat, blev resten af aftenen brugt på, hvad softwaren skulle kunne, hvordan det skulle fungere, hvad kunne vi nå med prototypen, hvordan vi skulle “sælge” det osv. Nu var ”team hjemmebank” i gang!

Det vi havde i tankerne for lørdagen var:

  • Begynde at producere prototypen
  • Segmentere og positionere produktet så juryen kunne se, at vi havde tænkt på det forretningsmæssige.
  • Tage ud og snakke med folk for at få noget feedback på ideen og høre, hvorvidt det var noget, de ville bruge.
  • Snakke med mentorer omkring ideen og få noget branchespecifik feedback på ideen.
  • Hvordan kunne en go-to-market-strategi se ud for produktet?
  • Hvilke faktorer vi ville spille på ved præsentationen om søndagen. Det er her ideen og produktet blev solgt, så det var den største prioritet for weekenden.

Vi inddelte os i hold, så Charni og jeg arbejdede på det forretningsmæssige, mens de andre designede og udviklede. Der var flere super skarpe mentorer, men især må Ken fra Lunarway roses, da han hjalp os med at perspektivere målgruppen for produktet. Vi havde egentlig fokuseret på Millenials, da det er en stor teknologiglad generation. Ken sagde dog: ”Alle prøver at ramme Milleneals! Et sted der er stort behov, det er de ældre, som har svært ved at bruge de digitale kanaler som Netbank og som rammes af, at der skæres i filialer i banksektoren.”

Kens udmeldinger gjorde, at vi researchede og opdagede, at der var omkring en million Millenials. Til sammenligning var der omkring 2.1 millioner +50-årige. Pludselig en dobbelt så stor målgruppe. Og lavede vi et godt produkt, så ville de yngre også med garanti tage det til sig.

Efter denne øjenåbner havde vi travlt, da vi pludselig skulle ændre alt det forretningsmæssige, så det hele spillede sammen. Samtidig skulle vi nu ud og snakke med målgruppen for at sikre, at de rent faktisk var positive omkring det.

 

Den gode præsentation

Samtidig gik vi allerede her i gang med at forberede en visuelt god præsentation. Dernæst skulle “talen” forberedes, og her blev salgstanker inddraget for at finde den bedste vinkel. Dommerne bestod af en vicedirektør fra Spar Nord, en teknisk stifter af Trifork, en investment manager fra Seed Capital samt en fra Copenhagen Fintech. Samtidig ved vi, at 30% af en beslutning i salg afhænger af pris og kvalitet, mens de 70% handler om følelser. Så vi skulle forsøge at påvirke disse i vores præsentation.

Fokus blev derfor på personaet Ruth. Hun er omkring 75 år gammel og bor i Tårs, hvor Spar Nord lige har lukket en lokalafdeling. Hvis hun skal tjekke sin konto, kan hun gå på netbank. Det er ikke sikkert, at hun kan finde ud af det, eller er tryg ved det. Hun kan tage bussen til Hjørring, hvilket er langt væk og koster penge. Sidst kan hun ringe til kundeservice, men der kom snart et gebyr på 50 kr. (det er dog fjernet igen). Er det en personlig bank i en digital verden? Nej, det mener vi ikke.

Derfor kan Hjemmebank gør det nemt og enkelt for Ruth at tjekke sin konto samt overføre penge. Hun skal bare indtale kommandoen, og så er det ordnet – fuldstændig som hvis hun talte med en fra kundeservice (dog uden den samme dialog). Dette var vores vinkel og vores USP. Samtidig havde vi en prototype, der kunne:

  • Give saldo på din konto
  • Overføre penge live på scenen via tale.
  • Fortælle hvor meget du eksempelvis har brugt på mad den seneste måned.
  • Bryde dit forbrug på mad op i bankens “merchants”, så den kan fortælle dig, hvor stor en del af forbruget der er supermarked, restaurant mm.

Alt forløb som det skulle til præsentationen, og vi endte som tidligere skrevet – ret overraskende – med at vinde det hele!

Så Brickstone har nu papir på, at vi inden for koncept-, forretning- og produktudvikling kan konkurrere mod erfarne branchefolk og rent faktisk vinde over dem på deres hjemmebane uden den store forudgående viden selv. Det er vi super stolte af!

 

– Kenneth Bo Jensen

 

Læs også: Har du problemer med at opnå dine målsætninger?

Sæt strøm til jeres talentudvikling

Udfordringer med at nå jeres målsætning? Vi kan hjælpe jeres virksomhed med at kortlægge jeres medarbejderes talenter og udvikle dem. Vi har bred erfaring på tværs af forskellige brancher, og har prøvet utallige problemstillinger på egen krop – i både jobs, såvel som i egne virksomheder. Vi ved hvad vi taler om, når vi siger, at vi kan sætte strøm til jeres talentudvikling.

Book et uforpligtende møde med Brickstone, hvis I er nysgerrige på at høre nærmere om Talent Management.